zavislost na smartphonu

Závislost na smartphonu a internetu, jako atomová bomba pro všechny vztahy

O závislosti na sociálních sítích, jsem již psala. Ale ráda bych své poznatky doplnila i co se týká závislosti na smartphonu. Protože to vše dohromady považuji, za tu nejsilnější atomovou zbraň 21 století, která je schopná rozprášit, jakýkoliv zdravý vztah, komunikaci s druhými, schopnost sebeuvědomění, sebevědomí.. Níže se dočtete proč a jak tuto závislost porazit.. 

Jak se projevuje závislost na smartphonu či internetu?

Pokud trávíte více času se svým smartphonem, na internetu, na sociálních sítích či hraním her. Trpíte nutkáním neustále, opakovaně kontrolovat emaily, zprávy, aplikace, upozornění, novinky.

Závislosti na telefonu se hovorově říká „nomofobie“, ale spíše nežli by byla tvořená závislostí na samotném telefonu, jde o závislost na všech možných aplikacích, hrách, online světě vyžadující internetový signál. Při této závislosti jde o nutkavé používání různých platforem, zařízení v takovém rozsahu, že to omezuje, narušuje reálné vztahy, výkonnost v práci, při studiu, omezuje člověka v jeho skutečných zálibách apod. Závislost vzniká strašně jednoduše, protože jde v ruku v ruce s dostupností a užíváním smartphonu, tabletu. Všechna tato zařízení totiž můžeme vzít kamkoliv a proto kdykoliv uspokojit své nutkání.

Používání těchto zařízení vyvolává uvolňování dopaminu v našem mozku, a může měnit – ovlivňovat náladu. Z toho důvodu je možné si velmi rychle vybudovat toleranci. Zároveň díky této toketanci logicky narůstá potřeba po nových podnětech, což způsobuje silnější potřebu trávit více času před obrazovkou svého zařízení. Čím více stráveného času, tím více podnětů – dopaminu se chvilkově vyplaví. Odměna pro nás je tedy vždy zaručen! Na rozdíl od reálného života, kde to jisté není! Kvůli tomu ovšem časem vznikne ještě větší tolerance, což vede k silnějšímu nutkání trávit čas skrolováním a ťukáním na obrazovku.

Jestliže se přistihnete, že ignorujete přátele u oběda, abyste si přečetli aktualizace na sociálních sítích? Máte problém existovat celý den bez telefonu? Pak je čas přehodnotit používání smartphonu a dosáhnout zdravější rovnováhy v životě. Pokud vás navíc na vaše nadměrné denní používání telefonu ještě upozorní vaši nejbližší, je opravdu na čase podívat se pravdě do očí.

Když se rozhodnete svou „zálibu“ začít raději skrývat, druhým lhát, aby vás nic nerušilo, nic vám proboha neuteklo, a vy jste se tak elegantně vyhnuli verbální nelibosti druhých. Máte pocit, že vám v reálném životě nikdo nerozumí, na rozdíl „od přátel“ online… Ten problém není okolí, ale to co působíte sami sobě.

Je smutné, že se velmi málo lidí zamyslí nad tím, zda si náhodou prostřednictvím svého telefonu „neřeší“ své osobní problémy, které pokud by byly vyřešeny, může dojít k nápravě. Časté používání smartphonu, tabletu totiž může být ve skutečnosti průvodním příznakem deprese, stresu, úzkosti, osamělosti či pocitu nedocenění. A protože smartphone tyto osobní problémy nedokáže nikdy vyřešit, ve většině případů je ještě více prohloubí.

Pro příklad nemusím jít daleko, kolik lidí během covidu obrátilo svou pozornost na online svět, aby následně zjistili, že to co přehlíželi po roky ve svých osobních životech, není často funkční, uspokojující. Následně kvůli intenzivnímu pocitu nespokojenosti se s časovou urgencí (musím to vyřešit teď), pustili do hledání všech možných rad na internetu, které se následně často svépomocí rozhodli aplikovat do reality života, aby zjistili, že to stejně úplně nepomáhá. Neboť k řešení problémů se musí přistupovat individuálně, protože to, co platí tamhle pro „tisíc Marií, nemusí platit na jednu Šárku“.

Začneme-li používat svůj smartphone, jako „obranný mechanismus“, způsob, který nám pomáhá vyrovnat se s realitou (spíše z ní utéct), alespoň trochu utišit naše úzkosti, osamělost nebo pocit nedostatečnosti, jsme na cestě k závislosti na svém telefonu a k ještě většímu prohloubení našich úzkostí.

Bohužel právě každodenní, několika hodinové zírání do telefonu, může nakonec způsobit, že se nebudeme smysluplně zapojovat nejen do svého života, kde na nás přitom čekají všechny možné příležitosti, jak zmírnit své úzkosti, zlepšit svou náladu, ale i vybudovat hodnotné kontakty s druhými. A právě to vše já osobně považuji za sociální, atomovou bombu, protože nic z toho nepřispívá k hlubokému naplnění, natož duševnímu zdraví. A paradoxní je, čím více vystavujeme sami sebe online světu a vstřebáváte ta neskutečná kvanta online rad, doporučení ze všech možných stran, tím více jsme křehčejší, zahlcenější, zmatenější a ovlivnitelnější… Kdy nic z toho neřeší a nenaplňuje náš reálný život. A zdravý rozum se mezi tím vším vytrácí, jako pára z atomového reaktoru.

Další negativní efekt nadměrného používání smartphonu je pochopitelně nemožnost nikdy zcela relaxovat, protože jsme stále v pozoru. Skrz smartphone si vás práce může najít kdykoliv a to i v domácím prostředí či na dovolené. To vše může přispět ke zvyšování vašeho stresu a v poslední době k tolik omílanému pocitu vyhoření z práce.


Čas zastavit nemůžete, ale přesto z něj můžete vytěžit to nejlepší! Změňte svůj život k lepšímu během 12 hodin.. Jsem tady pro vás a vím, jak z vás vytáhnout to nejlepší! Neztrácejte čas s konkurencí – Jděte rovnou ke zdroji svého úspěchu, protože vám mohu zaručit, že u mě to ztráta času nebude! Neváhejte se objednat na 15 minutový hovor zdarma, kde vám prozradím, co pro vás mohu udělat! Více informací > zde


Pokud se zajímáte o povzbuzení a oživení dynamiky ve vašem partnerském vztahu, neměli byste váhat využít mého jedinečného partnerského astrorozboru. Rozebírat vztahy je pro mě hračka a proto vám mohu poskytnout hluboké porozumění a cenné návody na dosažení vzrušujícího a naplňujícího partnerství. Více informací > zde

Smartphone rovněž způsobuje prohlubující se problémy soustředit se, hluboce spát, negativně ovlivňovat vaši paměť, schopnost učit se.. Neustálý proud zpráv a informací ze smartphonu může zahltit mozek a znemožnit soustředit pozornost na jednu věc na více než pár minut, aniž byste se cítili nuceni přejít k něčemu jinému. Tento zvyk si pak můžete přenášet i do komunikace, kde nejste schopni udržet pozornost u jednoho tématu a efektivně jej řešit, neboť vás to přestane velmi rychle bavit. Neustálá zvuková upozornění, ale i vibrace telefonu mohou odvrátit vaši pozornost od důležitých problémů, práce, řešení úkolů, zpomalit vaši práci či se celkově odrážet vaší horší proaktivitě. Pro kreativitu a efektivní řešení problémů je totiž důležitý klid.

Smartphony ničí spontánnost v partnerských vztazích, narušují plynulou komunikaci, způsobují pocit, že vám protějšek nedává dostatečnou pozornost, hodnotu, neváží si vás. Přináší pocit, že pro druhého nejste dost.

Jaké jsou druhy závislostí

Závislost na sociálních sítích, zprávách, seznamovacích aplikacích – na všech platformách, které vytváří online komunitu, se můžete dostat do bodu, že online přátelé, kontakty, se stanou důležitějšími nežli ty v realitě. Tento typ závislosti je nebezpečnější o to, že všechny tyto vztahy existují v bublině, která nepodléhá realitě a chaosu života. Nadměrné používání seznamovacích aplikací, které usnadňují příležitostný sex, může ztížit rozvoj dlouhodobých, intimních vztahů nebo zcela zničit stávající vztah.

Mezi další závislosti patří závislost na online cyber sexu. Na internetu již teď můžete najít online komunity mužů, jež se chlubí tím, že se tráví celé hodiny, dny koukáním na porno, u kterého hodiny masturbují ovšem s oddalováním svého vrcholu.

Dále do této závislosti můžeme zařadit sextexting, vyměňování nahých obrázků. Internet závislost na online pornografii a cybersexu velmi usnadňuje, neboť v relativní anonymitě pohodlně zprostředkovává kýžené podněty. Je snadné trávit hodiny zapojováním se do fantazií, které jsou v reálném životě často nemožné.

Mezi další druh závislostí patří závislosti na hrách a to i hazardních. Tato závislost může obsahovat i obchodování s krypto měnami, akciemi, online nakupování včetně online nakupování na aukčních webech.

Abstinenční příznaky nepoužívání smartphonu

Neklid, nespavost, vztek, podrážděnost, potíže se soustředím, nutkání ke kontrole telefonu

Jak se zbavit závislosti na chytrých zařízeních

Zamyslete se, co se skrývá za vaším nutkáním vyhledávat chytrá zařízení? Snažte se identifikovat při jakých situacích, z jakého důvodu a kdy saháte po chytrém zařízení. Na základě jakého pocitu? Děje se tak, když se nudíte, jste osamělí, úzkostní, naštvaní?

Zamyslete se, jaké činnosti byste mohly dělat místo toho. Zda existuje nějaká zdravá aktivita, jež by podpořila váš seberozvoj a vyřešení průvodního problému.

Určitě vyhledejte podporu svých nejbližších, kteří s vámi bydlí. Najděte společně nějaké aktivity, které by vám mohly přinést zajímavé podněty. Může se jednat o domácí hry, úklid, sport, procházky, tanec.

Snažte si uvědomit důležitost osobních kontaktů. Základem je mít kolem sebe ty správné, milující lidi v reálném životě a být ochotni se otevřít a sdílet své pocity, obavy. Každý milující člověk, kterému dáte příležitost, vám může přinést utišení, klid, porozumění, ujištění, podporu, vyslechnout vás. Online interakce vám tyto věci nemohou nikdy zprostředkovat, a nemají proto stejný účinek na vaši emocionální pohodu. Kromě toho vás online přátelé nemohou obejmout, když udeří krize, nemohou vás navštívit, když jste nemocní, nebo s vámi oslavit šťastnou příležitost.

Pracujte na nových dovednostech, které vám mohou pomoci naučit se srovnávat s realitou života. To může zahrnovat, že se budete učit ovládat své myšlenky, aby nebyly úzkostné a iracionální. Anebo, že se začnete pro útěchu, sílu, odvahu obracet k nějaké „vyšší instanci“, jestliže jste více spirituálně založení.

Zcela vědomě si vyhrazujte čas bez telefonu, jež budete věnovat svým blízkým. Začnete si plánovat v jakou denní dobu budete používat či dokonce vypínat telefon. Vaší závislosti může rovněž pomoci, když se naučíte zcela vypínat zvuk telefonu, nebrat si jej k posteli, do koupelny a obracet obrazovku směrem dolů, když jste v jeho dosahu. Jako další krok může přijít, že začnete dávat telefon zcela z vašeho dosahu a nastavíte si limit, kdy budete svůj telefon kontrolovat. Můžete například začít na limitu každých 15 minut a následně tento limit posouvat o dalších 15 minut. Za tímto účelem existují dokonce aplikace, které vás v tom směru mohou hlídat.

Odeberte sociální aplikace ze svého telefonu, protože trávit méně času tím, že budete sami sebe zahlcovat, porovnávat, zjišťovat, vám může pomáhat stabilně zlepšovat vaši náladu a posilovat pocit vaší vlastní hodnoty.

Přijměte fakt, že není možné, abyste byli schopni podchytit, nepromeškat všechna pozvání, informace, novinky, upozornění, drby a je tedy nemožné si stabilně udržovat nad vším přehled a se všemi online přáteli kontakt. Pokud se o to budete snažit, život vám bude utíkat mezi prsty.

Jestliže potřebujete pomoci se zvládnutím závislosti, neváhejte se obrátit na odborníka.


Chcete si zlepšit svůj život a vztahy? Hledáte efektivní pomoc od profesionála, který má všechny potřebné nástroje a zkušenosti? Pak byste se měli přihlásit k odběru mého newsletteru, kde získáte exkluzivní přístup k nejnovějším videím a radám o osobním rozvoji a vztazích, stejně jako nejnovější mimořádné cenové nabídky na mé služby. A jako bonus získáte informace o tom, jak vám mohu pomoci. A to není všechno –  získáte okamžitou slevu ve výši 10% na všechny mé služby!

A autorce: Jmenuji se Mirka Bittner a na profesionální úrovni se astropsychologii a koučinku věnuji 14 let. Rozebírání lidí je má obrovská vášeň, kterou „trpím“ už od dětství. V kombinaci s mou velkou emocionální inteligencí přináší rozbory s výsledky, které lidem berou doslova slova z úst. Miluji pomáhat s efektivní transformaci života, vztahu a díky mému přístupu se transformace u druhých děje rychle, účinně a na velmi hluboké úrovni.

zavislost na smartphonu